Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nascar 07

26. 2. 2008

 

Pamatujete si na film s Tomem Cruisem “Bouřlivé dny“? Kdy mladý Cole Tricke, jakožto automobilový závodník z nižších zámořských soutěží, dostane možnost pilotovat speciál, který mu sestavil nejlepší mechanik ze států? Tak přesně od té doby vstoupil do povědomí mnoha lidí v Čechách nejpopulárnější okruhový seriál severní Ameriky.

 

Závodní monoposty vycházející tvarem ze sériových vozů, které jsou nadupány až po střechu koňmi, bude v nadcházejícím ročníku hájit například i slavný Kolumbijec Juan Pablo Montoya. Evropan se asi diví, proč se EA pustilo do projektu jednoduchých okruhových závodů. Vždyť až na výjimku se jedná pouze o oválové klání. Odpovědí je právě výše uvedená popularita. Jména jako Andretti, Martin nebo Hamlin se skloňují na prvním místě sportovních rubrik a nikdo v USA nemá pochybnosti o tom, jaká motoristická soutěž je ta nej. Mimochodem, série Nascar vychází na jiných platformách úspěšně již několik let po sobě, tak proč nezůstat u osvědčeného titulu, na který stejně vlastní licenci. Formulové závody zatím od EA budeme čekat na PSP asi marně.

 

Co zajímavého vlasně může být na hře, která je víceméně o levotočivých zatáčkách? Budete se divit, ale není to taková nuda jak by se zdálo. Na výběr máte samozřejmě několik možností. Místo série Nascar lze zvolit i jinou soutěž. Dodge cup a Whelen cup. V prvním případě je jedná o dodávky a v tom druhém je řeč o speciálech podobajících se našim rally-crossovým vozům. Ale zůstaňme v první lize u Nascar. V menu je standardně vše, co by měla závodní hra obsahovat. Kariéru, sezónu i jednotlivé závody. Nebudu sáhodlouze psát o tom, jaké je úskalí nováčka, hledajícího postupně cestu ze dna na vrchol. Spíš bych se chtěl věnovat hratelnosti, reálnosti a fyzikálním vlastnostem vozu při závodech.

Sezónu si můžete nastavit podle libosti na jak dlouho chcete, i na kolik závodů se toužíte stát otrokem svých týmových šéfů. Samozřejmě zvolíte to nejzajímavější: možnost opotřebovat pneumatiky a doplňování paliva. Bez souboje v depu si neumím už ani závod představit, a to nemluvím o zpestření jakého se při závodech dostává.

Sezóna může vesele začít. Nasedněme do svého vozu a vrhněme se na okruh mezi víc než čtyřicítku bláznů, kteří nemají ni jiného na práci, než si hlídat aby neškrtli kolem o soupeře vedle. Setina nepozornosti zaviní snadno karambol poloviny startovního pole. Hned při testovacích jízdách je patrné, že fyzikální model se tvůrcům opravdu povedl. Nemohu, než nevzpomenout na zpackanou “efjedničku“, kde jízdní vlastnosti nemají s autem pranic společného. Jízdní vlastnosti u Nascaru se opravdu podobají realitě a ovládat monopost není nic složitého. Citlivost volantu a postupné otáčení kol je nastavené výborně, takže nehrozí nemotorné vrážení co všeho, co máte vedle sebe.

I když při samotném závodu není o kontakty nouze. Díky soupeřům - magorům jste tu a tam postaveni do role mstitele a nezbývá než si vydobýt místo na slunci sami. Takže když shrneme vlastnosti závodního vozu, nelze než být spokojen. Horší je to nastavováním parametrů motoru, pneumatik a spojlerů. Přijde mi až moc lehké a jakákoli úprava před závodem vede spíš do pekel, než na výsluní. Pohrát si můžete! Ale automatické nastavení, které je dané pro ten daný okruh, je už tak dokonalé. Každý ovál se musí jezdit jinou stopou a je jinak klopený. Jeden okruh si zamilujete a například všemi milovaná Daytona, se stane vaším hrobem, kde nikdy nemůžete vyhrát a začnete jí nenávidět. Mě osobně se zamlouvají okruhy spíše technické, tedy ty pomalé, s ostrými zatáčkami, než dráhy jedoucí se stále na plný plyn.

Samotný závod začíná v Nascaru letmým startem a odpadá tak trápení se na startovním roštu a případný špatný start. Kdo si myslí o oválových závodech , že je to nuda, ten se bude divit. Ve Formuli 1 je soubojů “tělo na tělo“ asi desetkrát míň, takže Vám odpadne nezábavné kroužení po okruhu bez soupeřů. Tady si na mílových oválech snadno soupeře najdete. Nebo si najdou oni Vás. 43 aut (pokud si je nastavíte) na mnohdy krátkých půlmílových autodromech, je až moc a pevné nervy potřebujete po celou dobu závodu. Snadno se Vám totiž stane, že při předjíždění opozdilce o kolo zpět, se už tak nekoncentrujete a jste vystřelen do betonové bariéry. Nebo není výjimkou dostat se do hromadné kolize, která vypadá přesně jako ta v televizi. Bouračky v závodech vypadají opravdu dobře a jediné co mi na nich trochu vadí je mód poškození vozu. Tam určitě rezervy jsou a autoři si moc práce s pomuchlanými plechy nedali. Na displeji se poškození zobrazuje jak v procentech, tak i v určení místa, kde je monopost nejvíc zranitelný. Poklesnutí na nějakou přípustnou mez, znamená konec závodu. Neznamená to ale konec hry. Tvůrci udělali všechno proto, aby se hra jen tak neohrála a nezbyli vám oči pro pláč, kvůli vyhozeným penězům. Zkrátka udělali všechno pro maximální hratelnost. Sezónním závodem počínaje a propracovaným stoupáním po kariérním žebříčku konče. Samozřejmě nechybí kopice miniher. Dokoupit lze vozy, tratě a třeba i doplňky. Nudit se určitě nebudete ani multiplayerem.

Abych nezapomněl na zvuky. Ty dělající kulisu závodům, jsou celkem reálné a nijak nepůsobí rušivě při jízdě. Co mě ale dostalo, byl hudební doprovod, provázející listování v menu. Lepší jsem já osobně ještě neslyšel.

Když dám všechno tohle do kupy, tak mi z toho vychází celkem slušný závodní titul, který ač omezen pouze oválovými autodromy, stojí ve své třídě téměř na vrcholu. EA tentokrát dokázala udělat s minima maximum. Lepší v okruhových závodech už by byla snad jen TOCA. Naopak strčí všema deseti do kapsy nepovedenou F1 2006. Pro milovníky závodů nelze než s malými výhradami doporučit.

  • HRATELNOST - 85%
  • ATMOSFÉRA - 75%
  • OVLÁDÁNÍ - 80%
  • GRAFIKA - 85%
  • HUDBA - 95%
  • ZVUKY - 75%
  • ORIGINALITA - 70%
  • CELKOVÉ HODNOCENÍ – 79%

Hodnotil:Robis